W latach 2009 – 2011 Szkoła Podstawowa w Kamieniu wdrażała projekt „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”. To edukacyjny projekt unijny, dostosowany do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów. Koncepcja Projektu oparta jest na założeniu, że każde dziecko jest zdolne, a rolą dorosłych jest te zdolności dostrzec, rozwijać i wspierać. Wieloaspektowe wspieranie rozwoju umysłowego, emocjonalnego, społecznego, fizycznego i motorycznego dzieci rozpoczynających naukę szkolną odbywa się poprzez kształtowanie kompetencji kluczowych w oparciu o teorię inteligencji wielorakich wyodrębnionych przez amerykańskiego psychologa i neurologa, Howarda Gardnera. Przedstawił on je w książce pt, „Ramy umysłu ”. Teoria ta mówi, że każdy człowiek posiada wszystkie typy inteligencji, ale w różnym stopniu rozwinięte i wzajemnie ze sobą współpracujące. Tworzą one tzw. „profil inteligencji”, który podlega zmianom. W odniesieniu do dzieci, Gardner wyróżnia 8 typów inteligencji: językową, ruchową, matematyczno-logiczną, wizualno-przestrzenną, przyrodniczą, muzyczną, interpersonalną i intrapersonalną. Założenia tej teorii można doskonale wykorzystać podczas zajęć realizowanych w ramach Projektu. Do Projektu Edukacyjnego „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”, współfinansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny i budżet państwa, nasza szkoła przystąpiła w czerwcu 2009r. Realizacja zadań odbywała się w oparciu o własny, autorski pomysł nauczycieli. Znając profile inteligencji dzieci oraz ich zainteresowania i możliwości dobierali najwłaściwsze sposoby oddziaływań, aby wzmacniać ich „mocne strony” i rozwijać „słabsze”.
I etap
„Kosmiczne mikołajki” w Kamieniu
Uczniowie klasy drugiej Publicznej Szkoły Podstawowej w Kamieniu w dniu 10 grudnia 2009 roku zakończyli realizację Unijnego Projektu „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”.
Od września do grudnia b.r. uczniowie klasy II brali udział w zajęciach pozalekcyjnych, w ramach Projektu Edukacyjnego „ Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”, których celem było rozwijanie indywidualnych zdolności i zainteresowań każdego dziecka przy użyciu specjalnie dobranego zestawu środków dydaktycznych. Podstawę Projektu stanowiła teoria amerykańskiego psychologa Howarda Gardnera, który uważał, że człowiek obdarzony jest wielorakimi rodzajami inteligencji, które u każdego z osobna są w różnym stopniu rozwinięte, a rozwijaniu każdej z tych inteligencji pomaga zabawa.
Po zrealizowaniu Projektu efekty pracy uczniów można było podziwiać podczas prezentacji pod hasłem „ Kosmiczne mikołajki” przygotowanej pod opieką wychowawczyni p. Edyty Krawczyk. Na uroczystości obecni byli rodzice, koledzy z klas 0-III z wychowawcami, a także pani dyrektor Urszula Zawada.
Uczniowie zaprezentowali teatrzyk kukiełkowy i wykonali piosenki przy akompaniamencie instrumentów perkusyjnych. Po zakończonym występie mali aktorzy otrzymali gromkie brawa od publiczności. Na zakończenie prezentacji każdy z uczestników w nagrodę dostał „palcynki- myszki” będące podziękowaniem za udział w Projekcie.
Wychowawczyni i rodzice wraz z dziećmi uczestniczącymi w Projekcie składają serdeczne podziękowania na ręce pana Tadeusza Wojciechowskiego, wójta gminy Sławno i pani Urszuli Zawady dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej w Kamieniu za pomoc w realizacji Projektu Edukacyjnego.
II etap
„Drogą do wiedzy”
Od 1 grudnia 2009r. do 20 czerwca 2010r. odbywała się realizacja II etapu Projektu Pierwsze Uczniowskie Doświadczenia Drogą Do Wiedzy. W działaniach tych brała udział klasa I pod opieką wychowawcy Bożeny Wiktorowicz. 20 uczniów mogło realizować, rozwijać i wzmacniać swoje mocne i słabe strony, podczas dodatkowych zajęć z wykorzystaniem różnorodnych pomocy zgromadzonych w trzech Dziecięcych Ośrodkach Zainteresowań. Tematyka zajęć dotyczyła trzech pór roku: zimy, wiosny i lata. Dnia 8 czerwca 2010r. miało miejsce uroczyste zakończenie zajęć z udziałem Dyrektora szkoły p. Urszuli Zawada, rodziców, dzieci z oddziału przedszkolnego wraz z wychowawcą. Uczniowie zaprezentowali występ pt. „Każda pora roku jest piękna”. Wszystkie dzieci otrzymały pamiątkowe Myszki - palcynki oraz piękne dyplomy. Dnia 25 czerwca 2010 roku przekazano wszystkie pomoce z Dziecięcych Ośrodków Zainteresowań nauczycielowi realizującemu III etap Projektu pani Marii Franas. Realizacja Projektu była wspaniałą zabawą i przygodą edukacyjną zarówno dla uczniów, jak i nauczyciela, a twórcze działania przyczynią się do odnoszenia przez dzieci sukcesów szkolnych i życiowych.
III etap
„W krainie legend, baśni, bajek i bajeczek”
Nasza szkoła już trzeci rok realizuje z uczniami klasy I Projekt Edukacyjny „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy” . Obecni uczniowie klasy I uczestniczą w zajęciach pod tytułem „W krainie legend, baśni, bajek i bajeczek”. Ich głównym celem jest wielokierunkowe i wieloaspektowe wspieranie rozwoju dzieci nakierowane na rozwój inteligencji kluczowych. Podczas zajęć uczniowie wzbogacają swoje słownictwo, rozwijają logiczne myślenie, a także rozwijają własne zdolności i zainteresowania. Jednocześnie integrują się w zespole klasowym, poznają różnego rodzaju baśnie i bajki oraz próbują własnych sił twórczych komponując utwory dla dzieci. W czasie zajęć uczniowie korzystają z bogatego wyposażenia pomocy do rozwijania inteligencji językowej, ruchowej, matematyczno-logicznej, wizualno-przestrzennej, przyrodniczej, muzycznej, intrapersonalnej oraz interpersonalnej. Ogromnym zainteresowaniem cieszą się kąciki zainteresowań, w których dzieci chętnie spędzają każdą wolną chwilę także podczas przerw między zajęciami.
|